Data dodania: 01 czerwca 2020
Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas ich eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie powinno się oszczędzać i należy je regularnie wymieniać. Jednym z nich jest filtr paliwa. W dzisiejszym poradniku omówimy, jak wymieniać filtr paliwa w samochodach z silnikiem Diesla.
Filtr paliwa w Dieslu - jaka jest jego rola?
Filtr paliwa to bardzo ważny element całego układu paliwowo-wytryskowego. To dzięki niemu paliwo podawane do silnika spełnia określone wymogi i przedłuża jego żywotność. Filtr paliwa swoim działaniem przypomina sito, którego głównym zadaniem jest wyeliminowanie niepożądanych składników. Filtr, podobnie zresztą jak sitko, może się jednak z czasem zapychać i wówczas przestaje spełniać swoją funkcję.
Filtry paliwa w silnikach Diesla, w technologii Common Rail, czyli technologii bezpośredniego wtrysku są bardziej narażone na wszelkie zanieczyszczenia niż w przeciętnych silnikach benzynowych.
Objawy świadczące o zapchanym filtrze paliwa
Zapchany filtr paliwa może objawiać się na kilku sposobów. Do najczęściej wymienianych objawów świadczących o zapchanym filtrze paliwa należą:
- spadek wydajności silnika;
- problemy z uruchomieniem silnika;
- większe zużycie paliwa;
- dym z rury wydechowej;
- brzydki zapach oleju.
Co ile należy wymieniać filtr paliwa w Dieslu?
Zanieczyszczone paliwo w Dieslu to spore zagrożenie dla silnika. Wynika to przede wszystkim z samej budowy jednostki napędowej i zastosowania w niej zaawansowanej aparatury wtryskowej (szczególnie dotyczy to nowych modeli). Co ile zatem należy wymieniać filtr paliwa? Najważniejsze jest, aby przestrzegać zaleceń producenta. Podają oni różne wartości w przedziale od 30 do 60 tys. kilometrów. Większość serwisantów zaleca wymianę filtrów paliwa w Dieslu co najmniej raz w roku. Najlepiej zrobić to przed okresem zimowym. Zima to najtrudniejsza pora roku dla silników wysokoprężnych. Wraz ze spadkiem temperatury paliwo mętnieje, zwiększa swoją lepkość, dodatkowo wydziela się z niego parafina, która zapycha filtr. Wszystko to sprawia, że filtry paliwa w okresie zimowym w silnikach Diesla mają wyjątkowo trudne zadanie.
Czy filtr paliwa w samochodach z silnikiem wysokoprężnym można wymieniać samodzielnie?
Filtr paliwa można samodzielnie wymieniać pod warunkiem, że znajduje się on w widocznym miejscu. Zwykle umieszczony jest w górnej części silnika lub przy zbiorniku. W nowych samochodach najczęściej jest to metalowa puszka, do której dochodzą przewody paliwowe. Czasem puszkę wymienia się w całości, a w niektórych sytuacjach wystarczy jedynie jej wkład.
Jak samodzielnie wymienić filtr paliwa w Dieslu?
Sama wymiana filtra paliwa jest czynnością dość prostą i dotyczy to zarówno
starszych Diesli, jak i układów z systemem Common Rail. Poniżej przedstawiamy w
kilku krokach, jak wymienić filtr paliwa w samochodzie z silnikiem
wysokoprężnym:
- Po
zlokalizowaniu filtru paliwa odkręcamy mocowania za pomocą śrubokręta
krzyżakowego lub klucza łańcuszkowego (specjalny klucz do odkręcania
filtrów). Klucz ten można znaleźć w asortymencie sklepu Motochemia.pl.
- Jeżeli
mocowanie filtra zostało odkręcone, możemy przejść do odpięcia
przewodów, którymi płynie paliwo. W tym celu pomocne mogą okazać się
szczypce do przewodów lub cienkie kombinerki. Najczęściej przewody są
mocowane przy dwóch zatrzaskach, które należy jednocześnie nacisnąć, a
następnie zsunąć z filtra.
- Po odpięciu
przewodów możemy wyciągnąć stary filtr i przejść do zamontowania nowego.
- Po odkręceniu
filtra wymieniamy jego wkład. Pamiętajmy, że filtry w zależności od modelu
samochodu mogą się od siebie różnić, dlatego kupujmy te przeznaczone do
konkretnego auta. Szeroki wybór filtrów
paliwa znaleźć można w asortymencie sklepu Motochemia.pl. Należy
również pamiętać o tym, aby zawsze wymienić uszczelkę, która powinna być
dołączona do zestawu z filtrem.
- Następnie
skręcamy wkład wraz z obudową. Można do tego użyć klucza łańcuszkowego.
- Na koniec podłączamy filtr wraz z obudową.
Odpowietrzanie filtra paliwa w samochodzie z silnikiem Diesla
W przypadku jednostek benzynowych po zamontowaniu i podłączeniu filtra możemy przejść od razu do odpalenia samochodu, by sprawdzić, czy wszystko dobrze zrobiliśmy. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów z silnikami Diesla - tu dodatkowo przed uruchomieniem pojazdu należy wykonać odpowietrzanie filtra paliwa. Procedura ta jest odmienna w różnych typach jednostek wysokoprężnych. W silnikach z elektryczną pompą paliwa wystarczy kilkakrotnie włączyć i wyłączyć zapłon. Znacznie bardziej pracochłonne jest odpowietrzanie instalacji paliwowej w samochodach wyposażonych w ręczną pompę. W takich sytuacjach należy napełnić cały układ do momentu, kiedy zamiast paliwa będzie zasysane powietrze.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat filtrów? Zapraszamy do lektury artykułu: Jak prawidłowo zadbać o filtry w naszym samochodzie na blogu sklepu motoryzacyjnego Motochemia.pl
Copyright © 2006-2023 Portal Lubina. Wszelkie Prawa Zastrzezone.